Het is allemaal net even anders dan bij fotonentherapie
“Mijn tijd bij HollandPTC is vooral een extra toevoeging aan de lesstof van mijn studie. De gehele techniek en de werking van protonen en het net even anders denken dan bij de fotonentherapie. In de studie is op een keuzevak na weinig aandacht voor protonentherapie en door een stageperiode en mijn werk op de gantry in het HollandPTC heb ik mijn kennis over radiotherapie kunnen verbreden. De werking van de straling en de manier van denken hoe je hiermee omgaat in de praktijk is anders dan bij fotonen en geeft een voor mij een extra dimensie aan de kennis die ik tijdens mijn studie heb opgedaan.
“Lessen die ik op school leer kan ik toepassen in de praktijk”
De kennis over het omgaan met en de benadering van patiënten die in de studie aan bod gekomen is kan ik goed toepassen in de praktijk. Hier is veel aandacht aan besteed tijdens mijn studie en daar zie ik nu ik werk in de praktijk de noodzaak van. Elke patiënt is anders en heeft een andere benadering nodig die ik hier in de praktijk goed toe kan passen. Hierbij kan ik de medische kennis die ik heb opgedaan ook gebruiken en kun je een inschatting maken van de emoties van een patiënt en hierop inspelen.
“Hoe zorg je ervoor dat een patiënt de best mogelijke bestraling krijgt?”
Als ik kijk naar het verschil met een jaar geleden toen ik hier begon is mijn kennis erg gegroeid. De grootste verschillen zitten in de techniek en de werking, maar zeker ook een groot deel in medische kennis. “Hoe zorg je ervoor dat een patiënt de best mogelijke bestraling krijgt?” Door in de praktijk te werken en te leren van ervaren collega’s leer je hier steeds meer over en gaat het steeds makkelijker. Je kunt steeds meer op eigen hand doen en hierdoor je werk zo goed mogelijk uitvoeren. De (nieuwe) kennis die je opdoet kun je in een volgende soortgelijke situatie toepassen en hierin steeds beter worden”